AyMINE pro procesně orientované normy
Systémy pro řízenou dokumentaci většinou přidělávají práci. Neusnadňují kvalitní práci, ale vynucují neefektivní způsob její dokumentace.
Organizace mají pro správu sytému řízení kvality často podporu v podobě správy dokumentů, která podporuje řízenou dokumentaci. Jde fakticky o DMS, které ale nepodporuje procesy. Navíc vyžaduje, aby všechny postupy, protokoly a záznamy byly v dokumentech.
Obecné normy – bez oborového určení
Není možné nezačít u nejobecnějšího standardu. Není výjimkou, že si firmy "pořídí" ISO 9001 standard a na fungování týmů se nezmění vůbec nic. Ale i tento standard, když je skutečně implementován, vyžaduje, aby:
- Každý byl pro práci proškolen
- U každé činnosti bylo jasně řečeno, co znamená, že je udělána správně
- Důležité kroky a výstupy byly verifikovány
Systém řízení úkolů tyto požadavky automatizuje, takže je možné je splnit bez dohledu a většinou i bez školení. Samozřejmostí je i automatické dokládání, že požadavky na činnost byly dodrženy.
Standard vyžaduje, aby byly podrobněji kontrolovány činnosti, sbírala se data pro hodnocení poskytování služeb a služby byly pravidelně ověřovány. Systém řízení úkolů je klíčový pro to, aby byla povinná data k dispozici
Standard zabývající se bezpečností obsahuje především pravidla zabezpečení zařízení. Není tedy primárně procesně orientovaný. Přínos pro ISO 27000 proto je zejména v podpoře evidenční části. Kritickou částí, kde je řízení úkolů důležité, je systémová kontrola, že se na důležité činnosti nezapomene.
Automotive standardy
Automotive standardy jde rozdělit podle dvou základních klíčů:
- Obecné × Proprietární konkrétního výrobce
- Zabývající se hlavně výrobou × Zabývající se především vývojem
Na výrobu směřuje zejména standard ISO 16949 ale např. i proprietární TFP. Z hlediska významu a přínosu systémové podpory je na tom podobně jako ISO 26262.
Vývojem se zabývá celá řada standardů jak proprietárních (např. Formel Q), tak obecných ISO 26262,ASPICE, nebo VDA 6.3, ISO 21434 o kyberbezpečnosti
Pro všechny uvedené standardy platí, že se bez řízení úkolů nemohou obejít. Jejich požadavky na přesnost postupů a kontrolu všech kroků jsou tak vysoké, že by bylo velmi obtížné všechno průběžně dohlížet. Navíc je ale nutné mít doklady o realizaci všech kroků, což je bez elektronického řízení činností zcela nemožné.
Kromě procesní podpory je pro standardy důležitá i evidence všech záznamů, které musí být zpracovávány (plány, požadavky, testy atd.). Důležité navíc je, aby záznamy byly integrovány s úkoly, protože součástí evidence musí být i přehled, jak byly jednotlivé záznamy zpracovávány.