Nezbytnost informačního managementu
Jak firmu ohrozil špatný systém řízení kvality
Zavedená firma dodávala produkty na světový trh prostřednictvím svého klíčového odběratele. Odběratel měl s firmou dlouhodobě dobré zkušenosti, ale v rámci pravidelných kontrol se rozhodl udělat i dodavatelské firmy audit.
V rámci auditu se ukázalo, že firma nemá dokumenty o dodržování standardů, které dokladovala. Nikdo se při auditu nezabýval tím, jestli jsou výrobky kvalitní nebo ne, protože oddělení kontroly kvality sledovalo jejich kvalitu po celou dobu dodávek. K výrobkům a zejména k jejich vývoji ale chyběly dokumenty, které podle systému kvality měly existovat. Dodavatelská firma tak nesplnila svoje vlastní standardy a samozřejmě ani externí standardy, ke kterým se zavazovala – ISO 9001, ISO 61508, ISO 26262 a standardy zákazníka.
Důsledkem chybějící dokumentace bylo, že firma, i když uměla navrhnout i vyrábět kvalitní výrobky, byla vyřazena ze seznamu oprávněných dodavatelů („White List“) svého klíčového zákazníka. Dokud nebyla schopna prokázat, že nově vybudovala systém řízení kvality, nemohla se ucházet o nové zakázky. Dostala se doslova ze dne na den do problémů, které ohrožovaly její existenci.