Řízení projektů – modul AyMINE
Modul pro projektové řízení byl navržen od základu tak, aby podporoval a současně maximálně zjednodušoval vedení projektů v souladu se standardy kvality. Modul splňuje všechny požadavky ASPICE, ISO 26262, Formel Q, VDA 6.3, ale i obecnější PMBOK.
- Správa projektu – podpora činností
- Automatizace a dokladování činností
- Co je třeba z projektu doložit k auditu
- Dokumentace majetku a výrobků v projektu
- Chci řídit projekty
- Může vás dále zajímat
Správa projektu – podpora činností
Projektová podpora přímo podporuje všechny povinné evidence a činnosti (procesní oblasti):
Oblast plánování
- Sestavení týmu s ohledem na požadované kompetence a kvalifikace
- Plánování úkolů podle vzorového plánu s podporou hierarchický plánu (Work Brakedown structure)
- Úprava (tailoring) vzorových standardů a odhadů podle projektu
- Definice úkolů podle standardních pracovních postupů
- Přidělování úkolů s ohledem na kompetence lidí tak, aby každý úkol vykonávali lidé, kteří mají potřebnou kvalifikaci
- Tvorba plánů – plán projektu, rizik, plán bezpečnosti
Oblast řízení činností
- Přidělování úkolů – s možností, aby každý účastník projektu měl své úkoly synchronizované do kalendáře i mobilního zařízení
- Projektový kalendář
- Možnost přeplánování v rámci změnového řízení
- Dohled nad plněním úkolů včetně zapojení lidí, kteří mají na úkolu spolupracovat
- Detailní výkazy práce
Další procesní oblasti
- Změnové řízení
- Řízení rizik
- Identifikace a řešení problémů – sledování problémů až do jejich odstranění
- Dokumentace rozhodovaích procesů a projektových rozhodnutí
- Správa a analýza požadavků
Zajištění kvality na projektových činnostech
- Kontrolní listy ke všem projektovým činnostem
- Zařazení kontroly kvality do projektových činností
- Podpora milníků a kontrolních dní
Testování, akceptace a výstupní kontroly
- Definice požadavků na verifikaci a validaci u zadání (požadavků)
- Podpora požadavků na testování
- Definice testovacích scénářů
- Realizace a dokumentace testování s možností protokolování jednotlivých kroků a automatickou i ruční tvorbou protokolů z testů
Správa projektových dokumentů a informací
- Jednoznačná identifikace každého projektového záznamu i dokumentu podle pravidel spisové služby i konfiguračního řízení
- Konfigurační řízení – definice konfigurací (Configuration bundle) i prvků (Configuration Item)
- Zamykání dokumentů na základě uzavření konfiguračního balíku
- Správa informací v projektech
- Připomíkování, revize a schvalování dokumentů
Obousměrná synchornizace s modelem v Enterprise Architect
- Všechny požadavky můžete ze AyMINE přenášet do Enterprise Architect (SparX) a zařadit je do analytických modelů.
- Jednotlivé komponenty modelu můžete sdílet s ostatními přes AyMINE s současně s nimi v modelu pracovat
- Analýzu služeb a dalších prvků z modelu v ArchiMate můžete přes AyMINE poslat k revizi.
Automatizace a dokladování činností
V projektech, které mají splňovat standardy kvality je systémová podpora nezbytná, protože bez ní nelze požadavky standardů naplnit. Kvalitní podpora ušetří týmu přes 30 % času, zefektivní každou projektovou činnost. Hlavně ale celý tým vede k tomu, aby se v projektu na nic důležitého nezapomnělo.Kompletní podpora pro Automotive
Využijte kompletní podpory pro řízení v souladu se standardy ASPCE, ISO 26262, VDA 6.3, Formel Q. Připravená metodika i odborná pomoc vám umožní s projektem okamžitě začít.
Co je třeba z projektu doložit k auditu
Při auditu musí být možné doložit, co všechno se v projektu udělalo. V případě projektů financovaných z externích zdrojů (např. projekty financované z fondů Evropské unie) musí být doloženy i všechny výdaje a příjmy.
Poznámka: Popis do výčtu nezahrnuje standardní plánované projektové činnosti jako např. doklady o verifikacích (testování).
Doklady z projektu pro audit
- Použité metodiky a standardy
- Doložení, že úkoly a činnosti byly skutečně naplánovány a realizovány podle metodických vzorů
- Kvalifikace a kompetence pracovníků, kteří se na projektu podíleli
- Kdy byly činnosti realizovány – časový sled činností
- Kolik času se na jednotlivých činnostech strávilo a kdo je strávil. (Jde o nepřímý, ale důležitý důkaz, že byly skutečně realizovány)
Doklady o projektových výstupech
- Projektové výstupy spolu s dokladem, jak byly zpracovávány – zejména kdo je revidoval, zda byly připomínky, zda bylo více verzi
- Zda existuje více verzí dokumentů
- Zda byly posouzeny při změnovém řízení
- Kdy a jak byly schváleny
- Jak je zajištěno, že v souvisejících etapách byly použity správné (schválené) verze
- Jejich zařazení do konfiguračního řízení
Doklady ohledně povinných projektových procesů
- Hodnocená rizika
- Řešené problémy včetně dokladů, kdo je řešil, jak bylo hlídáno, že byly vyřešeny
- Záznamy o konfiguračním řízení – metodika, balíky, položky
Doklady pro finanční audit
Metodika jednotlivých fondů ohledně rozsahu a formy výkazů se liší, ale vždy je pro doložení pravdivosti údajů třeba uchovávat primární data – tedy doklady o příjmech a výdajích
- Výdaje na jednotlivé činnosti a etapy projektu
- Jak výdaje posloužily realizaci projektu
- Zda měl projekt v průběhu výnosy
- Výnosy (příp. i náklady) několik let po ukončení projektu
Otevřeno pro vaši metodiku
AyMINE je otevřený systém, ve kterém můžete implementovat podporu pro libovolnou metodiku. Projektové řízení se tak plně přizpůsobí potřebám vaší firmy a vašeho systému řízení kvality. Plně podporuje všechny procesní činnosti, jaké vyžaduje PMBOK i další standardy, ale dává vám svobodu určit, kdy a jak se bude pracovat díky otevřenému workflow.
Dokumentace majetku a výrobků v projektu
Projektové řízení je integrováno s evidencí majetku celé organizace nebo firmy. Díky tomu může být dokumentace o majetku součástí firemních procesů a aktivace majetku, ocenění i odpisů. Integrace je důležitá i pro ukončení projektu, ať už přechází vývoj do výroby, nebo aktiva přechází do běžné správy organizace.
Produkty a výrobky v projektu z pohledu systému kvality
V rámci projektu vzniká podrobný popis produktu, včetně certifikací a dalších dokladů. Všechny tyto dokumenty jsou součástí produktové dokumentace, které si firma uchovává i po ukončení projektu. Stávají se proto součástí produktové databáze a slouží ke správě produktu i pro případný audit projektu.
Majetek v projektu z hlediska účetnictví
Evidence majetku v projektu může být integrována s obecnou evidencí majetku společnosti. Díky tomu se nic neztratí, ani majetek, který v projektu vznikl. Je součástí evidence, má svůj původ a nemůže se ztratit.
Zejména pro organizace, které z projektových peněz nakupují dražší vybavení je propojení evidence velmi důležité. Umožňuje majetek lépe hlídat a ocenit. Zjednodušuje se i možnost začít majetek odepisovat v průběhu projektu.
Evidována jsou i všechna využívaná a vytvářená aktiva. U všech je možné dokumentovat cenu a sledovat náklady a výnosy projektu. V neposlední řadě sytém zahrne i dokumentaci testování včetně identifikace, které výrobky byly v rámci testování využity.
Evidovány mohou být i výpůjčky a umístění každého zařízení. Nestane se pak, že se po projektu nedají cenné věci dohledat.
Příklad
V rámci auditu u (zahraniční) televizní společnosti se zjistilo, že polovina techniky pořízená pro projekt – především digitální fotoaparáty a kamery – není ve společnosti k dohledání. Přitom šlo o zařízení v přepočtu za desetitisíce korun. Projektu chyběla podrobná evidence, kdo které zařízení nafasoval k práci.
Dohledání majetku a jeho získání zpět zabralo měsíce času. I tak se některá zařízení nepodařilo získat zpět. Velkým problémem bylo, že se na dohledání začalo pracovat až po auditu více než rok po konci projektu. Do té doby nikdo nezjistil, co všechno se nevrátilo od lidí zpět.
Důležitou vazbou je vztah majetku, tedy všech zařízení i výrobků na kontroly a testování.
Evidence využívání majetku
Kompletní propojení majetku a testovacích případů umožňuje doložit, které výrobky byly použity pro jednotlivé testy. Jde o povinnou dokumentaci systému kvality.
Pro každé zařízení je evidována historie nejenom testů, ale všech dalších činností a úkolů, pro které bylo použito. V případě problémů je možné snadno analyzovat, co může být jejich příčinou.
Historie používání zařízení (majetku) v projektech umožňuje optimalizovat, jaký majetek se firmě hodí vlastnit, co se hodí pouze pronajímat. Evidence zapůjčeného majetku zase umožňuje posoudit, jaký typ majetku se půjčuje pro potřeby projektu tak často, že se jej vyplatí pořídit.
Chci řídit projekty
Začněte hned a zdarma. Vytvořte si účet a můžeme začít s řízením projektu okamžitě.
Modul projektového řízení, je součástí standardního balíčku AyMINE. Díky tomu jej máte hned od začátku integrovaný s ostatními moduly systému.