AyMINE – Technická dok. (anglicky)
Moduly
Řízení úkolů, projektů a kvality
Řízení úkolů, projektů a kvality
Administrace modulu Řízení úkolů
Systémová práva modulu správy úkolů
Grafy pro dokumentaci problémů a tiketů
Kvalifikace, schopnost / dovednost
Kvalifikace uživatele, pracovníka nebo kontaktu
Právo spravovat kvalifikace uživatelů
Úrovně kompetencí a kvalifikací
Metodika a systém řízení kvality
Co tvoří metodiku / SMJ objectsSVG
Adminitrace oblastí, projektů, kalendářů
Správa jedinečných identifikátorů
Šablony pro jedinečné identifikátory
Problémy, tickety a jejich řízení
Generování odpovědi zákaznického centra
Objekty, kterých se problém týká
Problémy, incidenty, helpdesk tikety
Řízení incidentů, neshod v kvalitě
Grafy pro dokumentaci vývoje zpracování úkolů a problémů
Tým projektu nebo tým k pracovnímu postupu
Vrátit plán projektu podle baseline
Tlačítka pro aktivaci události
Vzorové úkoly a metodiky oblasti
Vzorový úkol – Pracovní postup
Objekty vztahující se ke vzorovému úkolu
Proč nejdou některé údaje smazat
Souhlas vedoucího s výkazem práce
Vliv úkolu na právo měnit připojené objekty
Kontakty, adresáře, smlouvy
Systémová práva a nastavení modulu CRM
Ochrana osobních a obchodních údajů
Posílejte hromadné zprávy v souladu s GDPR
Jak korektně zapomenout údaje o osobě
Odhlášení a nastavení preferencí
pro hromadnou poštu
Odhlášení a nastavení preferencí
pro hromadnou poštu
Přehled objednávek pro zákaznické skupiny
Správa a automatizace webu
Nastavení základních web služeb
Uložit přístup k webové stránce
Odpovídací formulář – nastavení
Uživatelská dokumentace AyMINE
Modul Personalistika
Bezpečnost modulu personalistiky
Personalistika – uživatelská oprávnění
Synchronizace pracovníků a uživatelů systému
Správa údajů o oddělní / divizi
Produkty, aktiva, nákup a prodej
Produkty, aktiva, nákup a prodej
Správa modulu Majetek & Obchod
O kritériích kvality u produktů
Přepočítat nabídku a objednávku
Přístupová práva k nabídkám a cenám
Přijatá objednávka na zboží nebo služby
Vlastnost produktu nebo výrobku
Správa financí
Metriky a měření
Souhrny práce z generovaných dat
Technické moduly
Modul Sabre
Konektor mezi AyMINE a Enterprise Architect
Databázový link do databáze Enterprise Architect
Konektor mezi AyMINE a Enterprise Architect
Systémové moduly
Framework – systémový základ
Nastavte si, jak váš systém vypadá a funguje
Soukromé poznámky a značky k záznamům
Správa systému
Zabezpečení příspěvků a interních diskuzí
Kopírování a přesouvání souborů mezi objekty
Nastavení brán pro externí zprávy
Nastavení IMAP brány pro emailovou komunikaci
Nastavení brány pro internetové volání
Skupiny, týmy a pracovní pozice (role)
Vožení podřazené skupiny / role
Propojení uživatelů s VOIP ústřednou
Automatické potvrzení příchozí zprávy
Pravidla pro automatickou odpověď
Pravidla pro odesílanou zprávu
Změnové řízení v projektu
Cílem změnového řízení je řádně dokumentovat projektovou změnu. Dokumentace slouží jako podklad pro zdůvodnění důsledků změny, typicky změny termínu dokončení, ceny a rozsahu plnění.
Objekt Projektová změna podporuje evidenci a analýzu změnového řízení v souladu s projektovými standardy. Je součástí evidence projektu v projektové kanceláři. Na pracovním stole jsou změny ve společné přihrádce s podprojekty.
Typy změn
Změny jsou několika základních typů
Interní změna
Jde o změnu v projektovém plánu, která nemá vliv na zákazníka. Změna typicky nepodléhá schválení řídícím výborem projektu, zákazníkem, nebo jiným podobným orgánem. Příkladem změny může být přerozdělení kompetencí v rámci týmu.
Změna vyvolaná zákazníkem
Změna zahrnuje změny s vlivem na (harmonogram), rozsah prací, pracovní postupy, nebo jakoukoli jinou oblast smluvních závazků vůči zákazníkovi. Klíčovou charakteristikou této změny je, že úvodním podnětem byla buď žádost / pokyn, aby se v projektu zohlednilo rozhodnutí o nějaké změně, nebo vliv vnějších okolností, které si změnu vynucují, a jde o okolnosti v kompetenci zákazníka.
Příklady změn jsou:
- Nové požadavky na projektovou dodávku
- Oznámení o změně dohodnutého termínu důležitého projektového vstupu (např. schváleného zadání a rozpočtu)
- Změna podmínek stavby, kde za podmínky nese odpovědnost zákazník / investor (např. archeologické nálezy ve výkopu)
Změna způsobená problémem
Pokud při řešení projektu nastane problém, který brání dodržení temínů a závazků, je třeba vytvořit změnové řízení způsobené problémem. V principu toto změnové řízení je založeno bez ohledu na to, čí je odpovědnost za problém a kdo bude v případném sporu odpovědný za náklady z problémy vyplývající.
Upozornění: Nepleťte si zaznamenání problému a změny. Problém, na základě kterého změna vznikne, musí být evidován mezi problémy řešenými v projektu. Na jeho základě je následně založena projektová změna.
Nová etapa projektu
V rámci projektu může být dohodou účastníků rozhodnuto, že projekt zvětší svůj rozsah a budou realizovány nové činnosti, které v aktuálním plánu nebyly zahrnuty. Toto rozhodnutí fakticky vede také ke změně, a musí být jako změna zpracováno. Je zaznamenáno jako nová etapa.
Zpracování změny
Jednotlivé oddíly popisují klíčové kroky změny. Metodika může pro jednotlivé kroky připravit samostatné úkoly propojené vazbami. Řízení změny je tak možné spustit přímo příkazem Nový úkol v detailu změny. Tlačítko nabídne úkoly pro realizaci změny.
Identifikace a popis změny
V prvním kroku je třeba popsat, co se skutečně mění. Typicky to budou nové či změněné požadavky na dílo, časový plán, nebo rozpočet. Všechny měněné objekty (ve verzi platné před zahájením změnového řízení) jsou v AyMINE uloženy a do změny zařazeny mezi objekty, které změna ovlivní. Objekty – typicky vstup od zákazníka – mohou být popsány samostatnými informacemi a ke změně připojeny tlačítkem Důvody.
Samotný změna může být podrobně rozebrána na záložce Popis změny.
Analýza změny
Cílem analýzy je najít všechny dopady, které změna v projektu způsobí. Analýza spočívá v nalezení a dokumentování všech důsledků změny. Typicky důsledky jsou:
- Potřeba předělat něco, co už je uděláno
- Potřeba vyvinout novou verzi
- Změnit už vytvořené výstupy – analýzy, design, testy
V závislosti na rozsahu změn je třeba - Upravit harmonogram
- Upravit projektová rizika
Všechny objekty, které budou změnou ovlivněny, jsou ke změně připojeny tlačítkem Přidat v oddílu Objekty související se změnou. Ke každému připojenému objektu by měl být v rámci analýzy doplněn popis, jakým způsobem bude ovlivněn. (Tlačítkem Do záznamu).
Schválení změny
Změna připravuje podklady a dokumentuje analýzu. Samotné rozhodnutí bude provedeno jako rozhodnutí typicky na poradě.
Ke změně se bude vázat rozhodnutí, které by mělo být zařazeno na jednání porady. Výsledek rozhodnutí se dokumentuje jednak přímo v rozhodnutí, jednak změnou stavu u samotné změny.
Realizace změny
Po schválení změny je třeba změnu realizovat. K jednotlivým objektům, které jsou ve změně identifikovány, jsou vytvořeny úkoly pro změnu, nebo – pokud jsou změny malé – mohou být realizovány v rámci kroků a úkolů přímo u změny. Konkrétní řešení záleží na použité metodice.
Odpovědnosti za změnu
Se změnou v projektu se váže řada odpovědností:
- Za správné procesní zpracování změny vždy odpovídá vedoucí projektu. Vedoucí projektu také změnu do projektové kanceláře vkládá.
- Analýzou změny může vedoucí projektu pověřit kohokoli z projektového týmu. Správně by měl pověřit toho, kdo dopadům změny nejlépe rozumí. Může také v rámci úkolu na analýzu změny vytvořit celý řešitelský tým
- Odpovědnost za rozhodnutí o tom, zda bude změna realizována, je dána smlouvou, metodou projektového řízení nebo jiným způsobem. Typicky to je řídící výbor, nebo je nutný souhlas zákazníka.
- Naplánování projektu se zohledněním změny musí vždy dělat vedoucí projektu, protože odpovídá za dodržování harmonogramu (a nikdy jiný ani projekt plánovat nemůže).
- Realizaci změny – tj. vykonání všech dopadů – vede vedoucí projektu stejně, jako jakékoli jiné projektové činnosti.
Hodí se vědět
Proč jsou změny spolu s podprojekty
V zásadě mají podprojekty a změny společné, že zapouzdřují kus projektu. Velké změny se často hodí realizovat jako dílčí projekty – typicky proto, aby měly oddělený harmonogram. Mohou tak probíhat částečně nezávisle na hlavním projektu.
Dílčí projekty jsou často novými etapami projektu. Mezi dílčím projektem a změnou realizovanou za účelem nové etapy je proto jen velmi malý rozdíl. Společné umístění na pracovním stole umožňuje o obojím myslet společně.