AyMINE – Technická dok. (anglicky)
Moduly
Řízení úkolů, projektů a kvality
Řízení úkolů, projektů a kvality
Administrace modulu Řízení úkolů
Systémová práva modulu správy úkolů
Grafy pro dokumentaci problémů a tiketů
Kvalifikace, schopnost / dovednost
Kvalifikace uživatele, pracovníka nebo kontaktu
Právo spravovat kvalifikace uživatelů
Úrovně kompetencí a kvalifikací
Metodika a systém řízení kvality
Co tvoří metodiku / SMJ objectsSVG
Adminitrace oblastí, projektů, kalendářů
Správa jedinečných identifikátorů
Šablony pro jedinečné identifikátory
Problémy, tickety a jejich řízení
Generování odpovědi zákaznického centra
Objekty, kterých se problém týká
Problémy, incidenty, helpdesk tikety
Řízení incidentů, neshod v kvalitě
Grafy pro dokumentaci vývoje zpracování úkolů a problémů
Tým projektu nebo tým k pracovnímu postupu
Vrátit plán projektu podle baseline
Tlačítka pro aktivaci události
Vzorové úkoly a metodiky oblasti
Vzorový úkol – Pracovní postup
Objekty vztahující se ke vzorovému úkolu
Proč nejdou některé údaje smazat
Souhlas vedoucího s výkazem práce
Vliv úkolu na právo měnit připojené objekty
Kontakty, adresáře, smlouvy
Systémová práva a nastavení modulu CRM
Ochrana osobních a obchodních údajů
Posílejte hromadné zprávy v souladu s GDPR
Jak korektně zapomenout údaje o osobě
Odhlášení a nastavení preferencí
pro hromadnou poštu
Odhlášení a nastavení preferencí
pro hromadnou poštu
Přehled objednávek pro zákaznické skupiny
Správa a automatizace webu
Nastavení základních web služeb
Uložit přístup k webové stránce
Odpovídací formulář – nastavení
Uživatelská dokumentace AyMINE
Modul Personalistika
Bezpečnost modulu personalistiky
Personalistika – uživatelská oprávnění
Synchronizace pracovníků a uživatelů systému
Správa údajů o oddělní / divizi
Produkty, aktiva, nákup a prodej
Produkty, aktiva, nákup a prodej
Správa modulu Majetek & Obchod
O kritériích kvality u produktů
Přepočítat nabídku a objednávku
Přístupová práva k nabídkám a cenám
Přijatá objednávka na zboží nebo služby
Vlastnost produktu nebo výrobku
Správa financí
Metriky a měření
Souhrny práce z generovaných dat
Technické moduly
Modul Sabre
Konektor mezi AyMINE a Enterprise Architect
Databázový link do databáze Enterprise Architect
Konektor mezi AyMINE a Enterprise Architect
Systémové moduly
Framework – systémový základ
Nastavte si, jak váš systém vypadá a funguje
Soukromé poznámky a značky k záznamům
Správa systému
Zabezpečení příspěvků a interních diskuzí
Kopírování a přesouvání souborů mezi objekty
Nastavení brán pro externí zprávy
Nastavení IMAP brány pro emailovou komunikaci
Nastavení brány pro internetové volání
Skupiny, týmy a pracovní pozice (role)
Vožení podřazené skupiny / role
Propojení uživatelů s VOIP ústřednou
Automatické potvrzení příchozí zprávy
Pravidla pro automatickou odpověď
Pravidla pro odesílanou zprávu
Rozhodnutí
Rozhodnutí dokumentuje rozhodovací proces i samotné rozhodnutí, které v organizaci udělala skupina osob.
Smysl rozhodnutí v AyMINE popisuje i toto video.
- Co je rozhodnutí
- Procesní podpora
- Role spojené s rozhodnutím
- Jak je rozhodnutí dokumentováno
- Operace související s rozhodováním:
- Publikace rozhodnutí
- Smazat rozhodnutí
Co je rozhodnutí
Rozhodnutím se rozumí stanovisko (tvrzení), které skupina osob (příp. jednotlivec) vydali a které:
- Je od určitého data závazné
- Předtím, než bude závazné, se s ním musí seznámit lidé, jejichž práci jakkoli ovlivňuje
- Musí být veřejné minimálně pro ty, kteří se jím mají řídit
- Autorizované – osoba nebo orgán odpovědná za rozhodnutí, jej vydá a lze ověřit, že jej skutečně vydala a kdy
Rozhodnutí by mělo být:
- Ověřitelné – je možné zpětně dohledat, kdy, kdo rozhodnutí učinil
- Přezkoumatelné – je možné zpětně ověřit, na základě jakých podkladů bylo rozhodnutí provedeno.
Procesní podpora
V rámci životního cyklu rozhodnutí jsou sledovány kroky:
- Identifikace předmětu rozhodnutí: Rozhodnutí vždy reflektuje nějakou potřebu organizace sjednotit pravidla, postupy stanovit odpovědnost apod.
- Identifikace odpovědné osoby: Je nutné, aby bylo známo, kdo je kompetentní k předmětu vydávat rozhodnutí.
- Stanovení rozhodovací metody: Rozhodnutí v závislosti na významu pro organizaci nebo jiných atributů (např. objem investice, ale i zkušenost týmu) může mít různé požadavky na formálnost rozhodování, zapojené počty účastníků, povinné kroky před rozhodováním (např. požadavek finanční analýzy, dvoukolového hlasování širšího a užšího pléna atd.)
- Příprava podkladů: Pro rozhodnutí jsou shromážděny podklady, na základě kterých je následně rozhodnutí provedeno
- Seznámení účastníků s podklady: Osoby zapojené do rozhodování mají možnost se předem s podklady seznámit. Ne vždy se všichni mají právo / možnost seznámit se všemi podklady (např. techničtí odborníci nemají přístup k finanční části nabídky, o které se rozhoduje)
- Návrhy na rozhodnutí: Může vzniknout více návrhů na rozhodnutí, které se postupně mohou měnit. K jednotlivým návrhům se mohu vztahovat podklady, každopádně se k nim může vztahovat SWOT analýza.
- Výběr rozhodnutí: Proběhne výběr varianty rozhodnutí formou dle rozhodovací metody, např. hlasováním.
- Vydání rozhodnutí: S rozhodnutím musí být seznámeni ti, kterých se týká a jsou povinní se jím řídit (nebo má jiný vliv na jejich práci).
- Stažení rozhodnutí: Platnost rozhodnutí někdy končí a je třeba jej stáhnout, případně i informovat dotčené osoby, že bylo staženo.
Všechny uvedené kroky s výjimkou Výběru rozhodnutí v praxi mohu chybět. Výběr rozhodnutí může chybět také, pokud se v průběhu přípravy rozhodnutí rozhodne rozhodnutí neučinit, v takovém případě je proces ukončen bez rozhodnutí.
Průběh rozhodnutí může proběhnout na jednom setkání, ale také může vyžadovat mnoho dalších kroků – opakovaná setkání různých skupin, sběr podkladů, zapojení expertů atd.
Role spojené s rozhodnutím
- Vydavatel / Podepisující: Pracovník, jehož jménem je rozhodnutí vydáno a která autorizuje celý rozhodovací proces.
- Vedoucí / Koordinátor: Přípravu rozhodnutí má na starost někdo, kdo odpovídá za jeho dokončení (nebo zrušení). Koordinátor nemusí (ale může) být Vydavatelem rozhodnutí (může jím být např. vedoucí nákupu, který potřebuje rozhodnutí vedení společnosti, ale sám se na rozhodnutí přímo nepodílí).
- Rozhodující / Volitel: Aktivní účastník kroku, kde se podílí o finální podobě rozhodnutí formou připomínkování a hlasování v případě výběru z variant
- Poradce: Pracovník, který se podílí na přípravě podkladů nebo jiným způsobem poskytuje informace potřebné pro rozhodnutí.
Rozhodnutí musí mít stanoveného vedoucího (v případě rozhodnutí vydaného kolektivním orgánem) nebo kdo rozhodnutí podepisuje – alespoň jedna z těchto rolí musí být stanovena. Lidé v této roli řídí kroky rozhodování i mají možnost rozhodnutí zrušit. (Z hlediska řízení jsou obě role totožné; jejich zdvojení umožňuje zástupnost a hlavně možnost odpovědného pracovníka předat např. organizaci hlasování na koordinátora, a přesto mít rozhodující pozici.)
Jak je rozhodnutí dokumentováno
K rozhodnutí se vážou informace:
- Popis předmětu: O čem je třeba rozhodnout; předmět často je reálný objekt (např. majetek, smlouva) či subjekt (např. zaměstnanec). Pokud má předmět rozhodnutí své digitální dvojče v AyMINE, je rozhodnutí s tímto dvojčetem spojeno vazbou.
- Podklady: Dokumenty, zápisky a jiné informace, které jsou pro rozhodnutí podstatné. (Podklady mohou být připravovány v rámci samostatných úkolů jakožto podklady pro rozhodnutí. Osoby, které jsou zapojeny do úkolu, nemusí nic vědět o připravovaném rozhodnutí, ani že se úkol rozhodnutí týká.)
- Učiněné kroky: V rámci přípravy na rozhodnutí (v rámci AyMINE jde o dokončené úkoly, které vznikly jako příprava).
- Zapojené osoby: K rozhodnutí je možné i zpětně dohledat všechny výše zapojené role.
Operace související s rozhodováním:
Založit rozhodnutí
V okamžiku vzniku potřeby učinit rozhodnutí založit objekt, který pomůže celé rozhodnutí řídit a dokumentovat
Součástí založení je identifikace klíčových osob nebo skupiny, která bude rozhodovat
Příprava podkladů
V rámci přípravy podkladů je možné:
- K rozhodnutí přikládat soubory s podklady, které jsou k dispozici týmu, který rozhoduje a hlasuje.
- Vytvářet úkoly, které pomohou sesbírat podklady a provést úkony potřebné před rozhodnutím
Příprava a realizace rozhodnutí
- Je možné připravovat návrhy rozhodnutí.
- K návrhům je možné přidávat argumenty (SWOT)
- Všichni, kdo se na rozhodování podílí – tedy jak hlasující, tak rádci – mohou návrhy hodnotit a přidávat k nim poznámky
- Rozhodnutí je zařazeno do schůzek, na kterých je projednáváno
- Hlasování: je možné dávat hlasy jednotlivým návrhům
Publikace rozhodnutí
Rozhodnutí je po vydání typicky zveřejněno a je zájem, aby se informace o něm dostala k lidem, kterých se týká. Rozhodnutí umožňuje vybrat skupiny uživatelů, kteří budou o rozhodnutí informováni a formu informace:
- Méně formální informaci upozorněním, které obsahuje odkaz na rozhodnutí. Upozornění dostanou uživatelé v rámci AyMINE, a pokud si jej nepřečtou do 24h po zaslání, je jim zasláno i na email. Upozornění se dlouhodobě nearchivují a proto je nelze použít jako dlouhodobý doklad, že se uživatel s rozhodnutím seznámil.
- Formální požadavek na seznámení formou úkolu Požadavek na seznámení s rozhodnutím, jehož splnění je účastník povinen potvrdit. Potvrzením, které je vědomým krokem uživatele, vzniká i doklad, že se s rozhodnutím skutečně seznámil.
Smazat rozhodnutí
Smazat je možné rozhodnutí, která nemají značku. Rozhodnutí se mažou do koše, ze kterých je lze případně vrátit.
Funkce smazání rozhodnutí je v nabídce v menu .
Je možné mazat hromadně více rozhodnutí najednou, ale pouze v rámci jedné oblasti. Funkce je dostupná v nabídce v menu seznamu rozhodnutí jedné oblasti.