AyMINE – Technická dok. (anglicky)
Moduly
Řízení úkolů, projektů a kvality
Řízení úkolů, projektů a kvality
Administrace modulu Řízení úkolů
Systémová práva modulu správy úkolů
Grafy pro dokumentaci problémů a tiketů
Kvalifikace, schopnost / dovednost
Kvalifikace uživatele, pracovníka nebo kontaktu
Právo spravovat kvalifikace uživatelů
Úrovně kompetencí a kvalifikací
Metodika a systém řízení kvality
Co tvoří metodiku / SMJ objectsSVG
Adminitrace oblastí, projektů, kalendářů
Správa jedinečných identifikátorů
Šablony pro jedinečné identifikátory
Problémy, tickety a jejich řízení
Generování odpovědi zákaznického centra
Objekty, kterých se problém týká
Problémy, incidenty, helpdesk tikety
Řízení incidentů, neshod v kvalitě
Grafy pro dokumentaci vývoje zpracování úkolů a problémů
Tým projektu nebo tým k pracovnímu postupu
Vrátit plán projektu podle baseline
Tlačítka pro aktivaci události
Vzorové úkoly a metodiky oblasti
Vzorový úkol – Pracovní postup
Objekty vztahující se ke vzorovému úkolu
Proč nejdou některé údaje smazat
Souhlas vedoucího s výkazem práce
Vliv úkolu na právo měnit připojené objekty
Kontakty, adresáře, smlouvy
Systémová práva a nastavení modulu CRM
Ochrana osobních a obchodních údajů
Posílejte hromadné zprávy v souladu s GDPR
Jak korektně zapomenout údaje o osobě
Odhlášení a nastavení preferencí
pro hromadnou poštu
Odhlášení a nastavení preferencí
pro hromadnou poštu
Přehled objednávek pro zákaznické skupiny
Správa a automatizace webu
Nastavení základních web služeb
Uložit přístup k webové stránce
Odpovídací formulář – nastavení
Uživatelská dokumentace AyMINE
Modul Personalistika
Bezpečnost modulu personalistiky
Personalistika – uživatelská oprávnění
Synchronizace pracovníků a uživatelů systému
Správa údajů o oddělní / divizi
Produkty, aktiva, nákup a prodej
Produkty, aktiva, nákup a prodej
Správa modulu Majetek & Obchod
O kritériích kvality u produktů
Přepočítat nabídku a objednávku
Přístupová práva k nabídkám a cenám
Přijatá objednávka na zboží nebo služby
Vlastnost produktu nebo výrobku
Správa financí
Metriky a měření
Souhrny práce z generovaných dat
Technické moduly
Modul Sabre
Konektor mezi AyMINE a Enterprise Architect
Databázový link do databáze Enterprise Architect
Konektor mezi AyMINE a Enterprise Architect
Systémové moduly
Framework – systémový základ
Nastavte si, jak váš systém vypadá a funguje
Soukromé poznámky a značky k záznamům
Správa systému
Zabezpečení příspěvků a interních diskuzí
Kopírování a přesouvání souborů mezi objekty
Nastavení brán pro externí zprávy
Nastavení IMAP brány pro emailovou komunikaci
Nastavení brány pro internetové volání
Skupiny, týmy a pracovní pozice (role)
Vožení podřazené skupiny / role
Propojení uživatelů s VOIP ústřednou
Automatické potvrzení příchozí zprávy
Pravidla pro automatickou odpověď
Pravidla pro odesílanou zprávu
Požadavek
Požadavek je zadáním i analýzou řešení. AyMINE podporuje práci s požadavky podle projektových i analytických standardů
- Vstupní a odvozené požadavky
- Typy požadavků
- Analýza požadavků
- Stavy požadavků
- Synchronizace požadavků do Enterprise Architect
Požadavky jsou součástí správy při řízení projektu. O tom co všechno do agendy projektového řízení spadá, je více zde. Požadavky jsou navrženy tak, abyste pomocí nich dokumentovali zadání, mohli zpracovat analýzu i řídit zpracování celého projektu.
Vstupní a odvozené požadavky
Vstupní požadavky projektu jsou požadavky, které přicházejí z vnějšího prostředí, typicky od zákazníka, zadavatele projektu, nebo týmu, který projekt vymyslel. Říká se jim obecně uživatelské požadavky.
Naproti vstupním požadavkům jsou požadavky odvozené, tedy takové, které vznikly v projektu na základě analýzy, jak realizovat projekt. Odvozené jsou všechny požadavky, které vyplynuly ze vstupních požadavků, nebo jiného vstupu do projektu. Typickým vstupem, který generuje požadavky, je povinnost, metodika, jen výjimečně něco jiného.
Typy požadavků
Rozdělení na vstupní odvozené požadavky vyplývá z toho, jak požadavky vznikly. Většinou se používá pro odvozené požadavky podrobnější dělení, popsané dále. Samozřejmě v projektu mívají smysl jen některé typy požadavků v závislosti na tom, co je smyslem (produktem) projektu.
- Uživatelské – už jsme si popsali. Vždy se jedná o vstupní požadavky
- Systémové – požadavky, které se týkají celého řešení, systému (samozřejmě pouze pokud v projektu nějaký systém vzniká, tak je tomu i nadále)
- Softwarové – Požadavky, které má/musí splnit software vytvářený v rámci projektu. Nejde o požadavky na software používaný pro realizaci projektu, ale vytvářený
- Hardwarové – Požadavky, které má plnit elektronická část projektu, obecně hardware
- Inženýrské – Požadavky, které má/musí splnit konstrukce v projektu vyráběné nebo vyvíjené. V závislosti na typu projektu může jít o vyvíjenou mechanickou součástku, nebo třeba připravovanou stavební realizaci
- Procesní – Požadavky na proces realizace požadavku. Jde o specifické požadavky, jak se konkrétní činnost nebo etapa má realizovat, kdo se jí má účastnit apod. Pozor, neměly by opakovat metodiku, podle které je projekt realizován. Pokud tedy je požadavek na nějaký procesní úkon, např. revizi, který je dán metodikou, nemělo by být nutné jej znovu psát jako procesní požadavek (je možné jej najít jako povinnost nebo vzorový úkol v metodice).
- Testy / Zkoušky – Požadavky na testy, ověřování a zkoušení jakýchkoli projektových výstupů. Požadavky by měly společně definovat vše, co má být provedeno pro ověření kvality díla. (Podle metodiky může zahrnovat i testy vstupních zařízení, např. kalibrace měřících zařízení. Většinou jsou ale tyto požadavky na kontrolu vstupů přímo součástí metodiky, nebo by měly být procesními požadavky, protože jde o kontrolu v procesu, nikoli kontrolu výstupu.)
- Obchodní / Business – Požadavky vyplývající z obchodního aspektu projektu. Typicky jde o požadavky vyplývající z obchodních potřeb (mohou se týkat designu, výrobních nákladlů apod.). Pozor na rozlišení mezi požadavky a povinnostmi. Pokud je např. obchodním zadáním, aby vyvinutý výrobek měl výrobní náklady pod 10€, je dobré jej chápat jak povinnost, kterou musí projekt dodržet. Tato povinnost se promítá do všech činností od plánování projektu, po výběr dodavatelů, a nelze jednoznačně říci, že je něčím plněn.
Analýza požadavků
Pokud jsou požadavky a hlavně vyvíjený systém složitější, není možné vyvíjet / realizovat projekt přímo na základě uživatelských požadavků. Tyto požadavky je třeba promyslet, rozdělit, podle toho, kde, jak a kým budou realizovány a často podrobněji rozebrat. Těmto krokům se říká analýza. V rámci analýzy vznikají ze vstupních požadavků požadavky odvozené.
Analytické vztahy
- Z uživatelských požadavků vznikají požadavky na systém (systémové)
- Ze systémových požadavků vznikají požadavky na jednotlivé části systému, často už rozdělené podle toho, jakou podstatu ta která část systému má (inženýrský návrh – technologická část, software, hardware).
- Požadavky na části systému se mohou dále rozpadat na dílčí, ale je lepší se tomu snažit vyhnout a nevytvářet další vrstvu. Pokud ale jde o velký systém, může to být potřeba
- Požadavky na testování mohou být vstupními i odvozenými požadavky. Pokud jsou odvozené, jsou výsledkem analýzy, co je třeba ověřit, aby byla splněna typicky kvalitativní kritéria.
Jak dokumentovat vztahy
Vztahy se dokumentují vazbou stopa / trace. Vazba vede vždy z požadavku, na základě kterého vzniká požadavek nový, odvozený. Vazby se snadno vytvářejí pomocí příkazových tlačítek v detailu požadavku.
Stavy požadavků
Zpracování požadavku je řízeno stavy. Stavy požadavků jsou:
- Nový – dosud není analyzován a čeká na zpracování
- V analýze – probíhá analýza, ale není dosud dokončena
- Analyzován – Analýza proběhla, ale měla by být ověřena.
- Ověřen (verifikován) – Proběhla kontrola, jak byl analyzován. Požadavek se do kroku dostane pouze v případě, že jej analyzuje někdo jiný, než kdo za něj odpovídá (odpovědný pracovník je uveden v požadavku). Pokud je analyzován přímo odpovědným pracovníkem, krok ověření je přeskočen
- Dokončen – Analýza byla dokončena. Stav dokončen neznamená, že je analyzované řešení realizováno, ale že je dokončena analýza, jak realizovat
-
V nepořádku – Požadavek není možné analyzovat, protože tomu něco brání. Typickými důvody, proč je požadavek v nepořádku jsou
- Požadavek je v rozporu s jinými požadavky a nelze tedy všechno splnit
- Požadavek je v rozporu s omezeními, které nelze změnit. Např. je v rozporu s obecně platnými předpisy nebo jej nelze realizovat v ceně díla
-
Zamítnut – požadavek byl ze zpracování vyřazen. U vyřazení by měl být vždy uveden důvod vyřazení. Typickými důvody vyřazení jsou:
- Požadavek je duplicitní s jiným požadavek, který je řešen
- Požadavek byl podán někým, kdo není oprávněn požadavek vznést
- Zrušen – požadavek zrušil svým rozhodnutím zadavatel
Synchronizace požadavků do Enterprise Architect
Požadavky i další prvky analýzy je možné automaticky synchronizovat do modelu v Enterprise Architect. Synchronizace vám umožní spojit výhody webového přístupu k zadání pro celý projektový tým i plné analytické možnosti oblíbeného nástroje.